Fotografen Anna Nordlöw, senare Anna Nordlöw Björk, var aktiv i Gävle stad från 1894 till 1903. Hon lärde upp flera blivande kvinnliga fotografer, bland annat Ester Eklöf och kanske Siri Axner.
Biografi
Sundsvall och Karlstad 1863 – 1883
Anna Christina Nordlöw (gift Björk) föddes den 17 augusti 1863 i Sundsvalls stad. Modern var pigan Sigrid Apollonia Brunlöf, född 1835 i Enånger, och fadern angavs som okänd. Modern avled 1866 och Anna blev fosterbarn hos fotografen Eric Nordlöw, som gifte sig 1867. Med stor sannolikhet var Eric fadern till Anna eftersom hon även tog hans efternamn.
För mera information om kopplingen mellan Sigrid Apollonia Brunlöf och Eric Nordlöw, se vidare under honom. En intressant detalj är också att Annas mor var syster till fotografen Siri Axners mor, Ulrika Brunlöf. Siri var 17 år yngre men förekommer på ett kort taget av Anna, där även fotografen Esther Eklöf är med (se nedan), se även vidare under Siri Axner.
En annan koppling är den att Annas mor hade ytterligare en syster, Johanna Brunlöf (född 1840), vars dotter Erika Nordin var fotograf i Enånger. De tre systrarna Brunlöf från Enånger fick alltså döttrar som alla blev fotografer.
Fosterfadern (“fadern”?) Eric avled 1875 och hans änka Anna Carolina Nordlöw tog hand om Anna och hennes syster Sofia Apollonia (född 1865). När hon var 19 år, 1882, flyttade Anna till Karlstad och fotografen Alfred Frithiof Söderström, hos honom började hon arbeta som fotografbiträde.
Västerås, Falun och Växjö 1883 – 1889
Våren 1883 flyttade Anna vidare till Västerås och började som fotografbiträde hos fotografen Olof Wiklund. Efter två år hos Wiklund flyttade hon 1885 till Gävle; där började Anna som biträde hos fotografen Robert Axelsson.
Hon flyttade till Falun 1887 och började som fotografbiträde hos fotografen Ida Josefina Hagström. Efter två år, 1889, flyttade Anna vidare till Växjö. Där var hon fotografbiträde hos fotografen Olof Forthmeiier, i slutet av samma år flyttade hon till Gävle.
Gävle 1889 – 1898
Anna var 26 år när hon 1889 började som fotografbiträde i Gävle hos fotografen Oscar Olsson. Han lämnade Gävle 1890 och flyttade till Östersund men etablerade en ny ateljé 1893 i Centralpalatset som drevs av en assistent. Anna tog då över Oscars gamla ateljé på Nygatan (se nedan). Åren 1891 till 1895 bodde hon i Kvarter 2 på gård Nr. 59 skriven som “fröken” och med en anställd piga.
Gävle 1898 – 1947
Anna gifte sig 1898 med civilingenjören Axel Arvid Björk (född 1872 i Norrtälje). Hon slutade som yrkesfotograf 1903 då hon överlät fotoateljén (se nedan). Sonen Arvid Bertil föddes 1900 och sonen Eric Axel Gunnar 1903; paret tog 1911 emot en fosterson Lars Torsten Westerlund, inflyttad från Ljusdal. Sonen Arvid Bertil avled 1920 och hennes man avled 1933. Anna Nordlöw-Björk bodde kvar i Gävle och avled där den 5 april 1947, 84 år gammal.
Mer information om Anna och hennes man finns i årsboken “Från Gästrikland 2019” (se Källor nedan). Nedan finns två tidiga porträtt av Anna: ett från fotografen Oscar Olsson ateljé, Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.U03338, och ett från hennes egen ateljé, vilket som kan vara ett självporträtt, Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.EE214.
Fotografkarriär och ateljéer
Formativa år 1882 – 1893
Anna var troligtvis dotter till fotografen Eric Nordlöw (se ovan) och hon kanske fick inspirationen att börja arbeta som fotograf från honom, även fast hon bara var 9 år när han avled 1875. Från det att hon var 19 år, 1882, och fram till 1893 var Anna fotografbiträde hos inte mindre än sex olika fotografer, vilket förmodligen gav henne en bred erfarenhet. Hon var sannolikt anställd som fotografbiträde hos följande fotografer (källa kyrkböcker):
- Karlstad 1882-1883: Frithiof Söderström.
- Västerås 1883-1885: Olof Wiklund.
- Gävle 1885-1887: Robert Axelsson.
- Falun 1887-1889: Ida Josefina (Ada) Hagström.
- Växjö 1889-1889: Olof Forthmeiier.
- Gävle 1889-ca. 1893: Oscar Olsson.
Gävle 1893 – 1898/99 (Anna Nordlöw)
Anna öppnade en egen ateljé på Nygatan 15 i Gävle 1893, när hon var 26 år (Norrlandsposten den 18 oktober 1893). Ateljén på Nygatan 15 (Kvarter 3, gård Nr. 59) hade tidigare innehafts av fotografen Robert Axelsson samt senast av fotografen Oscar Olsson. Anna hade varit biträde hos Olsson åren innan hon öppnade eget och tog över hans ateljé då han flyttade till det nybyggda Centralpalatset, framför järnvägsstationen.
År 1896 annonserade Anna om att hon efter några veckors studier i utlandet nu utför den “äkta platinotypen på matta papper” (Norrlandsposten den 21 september 1896). Detta ledde till en dispyt med fotografen Carl Larsson som i en annons skriver att den “äkta” platinotypin inte är någon nyhet och att han själv utfört denna i många år (Norrlandsposten den 21 september 1896). Platinotypin innebär att ädelmetallen platina används som ljuskänsligt material istället för silver. Man kan preparera papperet själv eller köpa färdiga platinapapper, kanske Carl Larsson gjorde egna papper.
Anna hade ett antal fotografbiträde anställda, ett av dom skall ha varit var fotografen Esther Eklöf som finns med på en bild nedan från 1898 (Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum XLM.EE198). På samma bild finns även fotografen Siri Axner (Annas kusin) med och det är troligt att även hon var biträde hos Anna; Siri skall sedan 1902 öppna en ateljé i Sandviken.


Gävle 1898/99 – 1903 (Anna Nordlöw-Björk)
Anna gifte sig 1898 och bytte då i samband med detta namn på sin ateljé till “Anna Nordlöw-Björk”. Omkring sekelskiftet 1900 (kanske tidigare) hade hon en filial i Sandviken (Norrlandsposten den 8 december 1900); denna togs sedan över av Åhs Atelier.
I början på 1903 slutade Anna arbeta som yrkesfotograf och överlämnade ateljén på Nygatan 15 till fotografen Karl Rudolph (Norrlandsposten den 7 februari 1903).
Porträtt
Visitkort Gävle Typ 1: 1893 – 1898/99
Kort i medeltjock kartong i vit eller grå färg och raka hörn. På framsidan till vänster står ”ANNA NORDLÖW” och till höger “Gefle, Vestra Nygatan 15”. På baksidan står “Anna Nordlöw, 15 Vestra Nygatan, Gefle.”. Kort nedan: Porträttfynd Nr. 118142 och Nr. 89221.
Visitkort Gävle Typ 2: 1893 – 1898/99
Kort i medeltjock kartong i vit eller grå färg och raka hörn. På framsidan till vänster står med skrivstil ”Anna Nordlöw” och till höger “Gefle, Vestra Nygatan 15”. På baksidan står “Anna Nordlöw, 15 Vestra Nygatan, Gefle.”. Kort nedan: Länsmuseet Gävleborg Nr. XLM.U03626.
Visitkort Gävle Typ 3: 1893 – 1898/99
Kort i medeltjock kartong i vit eller grå färg och raka hörn. På framsidan till vänster står med skrivstil ”Anna Nordlöw” och till höger “Gefle”. I mellan finns ett märke. På baksidan står “Anna Nordlöw, 15 Vestra Nygatan, Gefle.”. Kort nedan: Länsmuseet Gävleborg Nr. XLM.U03524.
Visitkort Gävle Typ 4: 1893 – 1898/99
Kort i medeltjock kartong i vit eller grå färg och raka hörn. På framsidan till vänster står med skrivstil ”Anna Nordlöw” och till höger “Gefle, Vestra Nygatan 15”. På baksidan står “Anna Nordlöw, Gefle.”. Kort nedan: Armémuseum Nr. AMA.0009800
Visitkort Gävle Typ 5: 1893 – 1898/99
Kort i medeltjock kartong i vit eller grå färg och raka hörn. På framsidan till vänster står med versaler ”Anna Nordlöw” och till höger “Gefle, Vestra Nygatan 15”. På baksidan står “Anna Nordlöw, Vestra Nygatan 15, Gefle.”.
Visitkort Gävle Typ 6: 1893 – 1898/99
Kort i medeltjock kartong i vit eller grå färg och raka hörn. På framsidan till vänster står med skrivstil ”Anna Nordlöw” och till höger “Gefle, Nygatan 15”. På baksidan står “Anna Nordlöw, Gefle, Nygatan 15.”. Kort nedan: Länsmuseet Gävleborg Nr. XLM.U03563.
Visitkort Gävle Typ 7: 1898/99 – 1903
Kort i medeltjock kartong i vit eller grå färg och raka hörn. På framsidan till vänster står med skrivstil ”Anna Nordlöw Björk” och till höger “Gefle”. På baksidan står ”Anna Nordlöw Björk, GEFLE, Filial Sandviken”. Kort nedan: Kort nedan: Länsmuseet Gävleborg Nr. XLM.U03331.
Visitkort Gävle Typ 8: 1898/99 – 1903
Kort i medeltjock kartong i vit eller grå färg och raka hörn. På framsidan står ”Anna Nordlöw Björk” och “Gefle, Vestra Nygatan 15”. På baksidan står ”Anna Nordlöw Björk, GEFLE, Filial Sandviken.”.
Visitkort Gävle Typ 9: 1898/99 – 1903
Kort av tjock kartong med heltäckande bild och raka hörn. På framsidan finns präglat ”Nordlöw-Björk”, “GEFLE”. På baksidan står “Anna Nordlöw-Björk, Gefle, Filial: Sandviken”. Kort nedan: Porträttfynd Nr. 197647 och Nr. 89575.
Gruppbilder
Nedan finns två gruppbilder tagna av Anna Nordlöw, båda bilderna är nog från åren 1894-1898/99. Bilder: Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.EE220 och Nr. XLM.EE221.


Topografi och vyer
Topografi
Nedan finns exempel på fyra av ett flertal topografisk bilder tagna av Anna Nordlöw som finns på Länsmuseet Gävleborg. Bilder: Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.EE187 och Nr. XLM.EE200, XLM.EE229 och XLM EE231.




Vykort
Anna Nordlöw framställde även ett flertal olika vykort, då under hennes senare period under namnet Anna Nordlöw Björk.

Källor
Litteratur
- “Från Gästrikland 2019”, Gästriklands Kulturhistoriska Förenings Meddelanden, Gävle 2019.
Internet
- FRG = FOTOGRAFREGISTER 1860-1920, Version 2.0, Bernhard Johanson, http://privat.bahnhof.se/wb154895/FotReg2.0/Nerladdning.html, (hämtat: 2020-02-08).
Bilder
- Porträttfynd = Rötter, Sveriges Släktforskarförening, Porträttfynd, https://www.rotter.se/faktabanken/portrattfynd (hämtat: 2020-02-08).
- Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum “Anna Nordlöw”, https://digitaltmuseum.org/search/?q=Anna%20Nordl%C3%B6w&o=0&n=80 (hämtat: 2020-05-20).
Något som bör noteras är att Anna även var ordförande för Föreningen för kvinnans politiska rösträtt i Gävle mellan 1904 och 1908. Det var troligen därför hon hade mindre tid över för fotograferande efter 1903.