Inledning |
Tabell |
Fotografer |
Resande fotografer 1840-1880-talet
1840-talet
Under 1840-talet besöktes Gästrikland och Hälsingland av tre daguerreotypister. Den förste som kom var Wilh. Heinemann som anlände till Gävle 1844. Han kom ursprungligen från Tyskland och började som porslinsmålare i Stockholm omkring 1833. Han kom sedan att resa omkring som daguerreotypist.
Två år senare, 1846, fick Gävle besök av A. Derville, en fransman som kom resande från Stockholm. Han blev efter Wilh. Heinemann den andre daguerreotypisten som besökte Gävle. Derville hade i Stockholm utfört porträtt på bland annat kung Oscar I och greve Magnus Brahe.
Söderhamn och Hudiksvall fick 1848 besök av en C. J. Berggrén från Stockholm. Han var en av Sveriges första inhemska resande daguerreotypister och besökte ett flertal orter (16 st) i landet. Det finns inga bevarade daguerreotyper som kan bestämmas vara utförda av dessa tre resande.
1850-talet
Först 1850 kom det en ny daguerreotypist till Gävle, det var J. L. Levin från Stockholm. En F. F. v. Seijer från Danmark gästade Gävle och Hudiksvall, 1853 respektive 1854. Under 1850-talet härjade koleran i Sverige och 1854 hade den nått Gävle. Det var kanske därför det dröjde ända till 1856 innan nya resande anlände.
Två resande från Danmark som besökte Gävle introducerade troligtvis den så kallade våtkollodium metoden, då de utförde “Photographie” porträtt. E. Rye besökte Sverige 1856-1857 och var i Gävle 1856. Han utförde utförde troligtvis ambrotyper och pannotyper samt kanske även pappersbilder.
E. Philipsen var en av de första resande fotografer i Sverige som utförde pappersbilder. Han besökte bland annat Gävle 1857/1858 och reste sedan till Finland via Umeå och tog ett porträtt av skalden Johan Ludvig Runeberg. Han utförde “Photografi-porträtter på papper” och detta var före det att visitkorten introducerades.
En av de sista daguerreotypisterna som besökte Gävle var W. de Renard från Stockholm som kom 1857. Även Hudiksvall och Söderhamn fick de sista besöken 1857 av daguerreotypisterna A. Hwiid från Danmark och Å. Segerholm & A. Fahlgren från Stockholm. I och med introduceringen av våtkollodium med glasnegativ kom ambrotypen och pannotypen. B. A. Sjöberg från Stockholm var en av de första som utförde “fotografisk porträttering” i Gävle 1859, då enligt de två ny metoderna. Även J. F. Dahlbom, som var ”Photograf från Stockholm”, gjorde bilder på ”Glas” (ambrotyp) och “Vaxduk” (pannotyp) i Gävle och Hudiksvall 1859.
1860-talet
Det nya populära formatet visitkort kom i början av 1860-talet och det blev en guldålder för resande fotografer, men även början på ett flertal lokala ateljéer. En anonym fotograf (Anonym 1) besökte Hudiksvall sommaren 1862. Han var troligtvis den förste som introducerad visitkortet i Hudiksvall.
Den danske fotografen M. Alstrup var en av Danmarks första daguerreotypister med en fast ateljé. Han startade sin verksamhet 1842 i Köpenhamn men började resa omkring i Sverige från 1859 och fram tills han bosatte sig i Falun 1872. Då han besökte Gävle, 1862-67, och Söderhamn, 1863, hade han gått över till att framställa visitkort.
År 1863 besöktes området av fyra olika fotografer: Th. Schive, från Norge, var i Hudiksvall; Aug. C. Andresén och G. Alstrup, från Danmark, var i Gävle; och Wilh. Wallen, från Uppsala, var i Söderhamn. Gustaf Ahlborg hade en ateljé i Gävle åren 1864 till 1866. Därefter var han verksam i västra Finland åren 1866 till 1875.
År 1865 besökte fem fotografer Hälsingland: A. Säfström, från Stockholm, var i Hudiksvall; E. G. Åkerlund, från Stockholm, var i Gävle och Hudiksvall åren 1865-66; J. A. Lindborg, från Stockholm, var i Ljusne; P. Wallenius, från Dalarna, var i Hudiksvall; och G. Ekelund & G. Hedlund, från Malmö, var i Söderhamnstrakten. Hudiksvall fick 1867 besök av två Stockholmsfotografer: C. H. Falleij och M. Östlund.
1870-talet
A. Wahrolin från Stockholm besökte Hudiksvall 1870-1871. Han hade tidigare haft ateljéer i Stockholm, Eksjö och Hedemora. Wahrolin tog över den lokala fotografen L. A. M. Nordström ateljé under dennes tillfälliga frånvaro.
A. T. Dahlqvist hade en ateljé i Gävle somrarna 1870 och 1871. Därefter var han verksam i Motala men emigrerade till Nordamerika 1881, där fortsatte han som fotograf i Duluth, Minnesota. T. Havée hade en tillfällig ateljé i Söderhamn 1871. Han kom ursprungligen från Norge och hade tidigare varit i Åmål och Mariestad/Töreboda. Innan han emigrerade till Nordamerika och fortsatte som fotograf där, hade han en ateljé i Askersund.
O. E. Renner hade ateljé i Bollnäs 1876 – 1882, och kanske i Gävle, men han reste främst runt i södra Norrland fram till 1878. Han var dövstum i likhet med sin yngre bror fotografen Gustaf Renner i Gävle. De två bröderna E. Larsson och L. Larsson, från Dalarna, reste även de runt i Hälsingland; den senare hade ateljéer i Bollnäs och Ljusdal 1878-79.
1880-talet
Under 1880-talet och början av 1890-talet minskade antalet resan fotografer då många orter hade fått egna ateljéer. På 1880-talet introducerades så kallade “Amerikanska Fotografier”, det vill säga ferrotyper, där bilden är gjord på plåt istället för papper. Det fanns även ett mindre format s. k. Gem-bilder, där bilden var i frimärksstorlek.
S. J. Johnson besökte Ljusne, utanför Söderhamn, på våren 1880. Han kom från Oskarshamn där han hade en ateljé men även ett urmakeri. L. C. Jensen började med en ateljé i Stockholm omkring ca. 1867. Sedan hade han en fast ateljé i Valla (Sköldinge) åren 1873/74-1887 men besökte även Eskilstuna 1881, Sollefteå/Sånga 1882 och Gävle 1883.
Amerikanska Ateliern från Stockholm besökte Gävle och Söderhamn under 1883. De framställde de nyintroducerade ferrotyperna i det speciella lilla Gem-formatet. En anonym fotograf (Anonym Nr. 4) befann sig i Gävle vintern 1884 och utförde så kallade Gem-bilder. Sommaren 1885 hade “C. Mannberg & Co.” en ateljé i Stugsund, vid kusten utanför Söderhamn.
En anonym fotograf (Anonym Nr. 2) befann sig Hudiksvall på sommaren och hösten 1886 och utförde så kallade “ögonblicksbilder”, troligtvis använde han sig av nyare så kallade torrplåtar som var mera ljuskänsliga och gav kortare exponeringstid. A. Larsson från Rättvik i Dalarna hade sommarateljéer i Ljusne och Söderhamn omkring åren 1887-1891. Han var yngre bror till E. Larsson och L. Larsson (se ovan).
En anonym fotograf (Anonym Nr 3) var i Hudiksvall våren 1888 och utförde så kallade “Amerikanska Fotografier” (ferrotyper). En av de sista resande fotograferna var H. A. Eriksson som var i Söderhamn ca. 1890 – ca. 1892.