Inledning |
Tabell |
Fotografer |
Söderhamns fotografihistoria 1840 – 1920-talet
1840 – 1850-talet
Det dokumenterade första besöket i Söderhamn av en daguerreotypist var 1848, då man fick besök av Carl-Johan Berggrén (C. J. Berggren) Han hade lärt sig tekniken av fransmannen A. Derville, känd i Sverige för att han avbildade svenska kungahuset och adeln. Han anlände sedan med ångfartyg den 27 juli och tog direkt emot beställningar på porträtter. Boendet, och troligtvis även ateljén, hade han på Gästgivaregården.
Först drygt tio år senare, 1857, fick man nästa besök av daguerreotypister då A. Hwiid från Danmark och Å. Segerholm & A. Fahlgren från Stockholm befann sig i staden. Båda två reste sedan vidare till Hudiksvall. Daguerreotypisten A. Skånberg Alex:son från Gävle gjorde 1858 ett besök i Söderhamn.
1860-talet
Telegrafkommissarien Rickard Thure Ullström (R. T. Ullström) var även den första lokala fotografen i Söderhamn. Han började redan 1860 att ta porträtt i sin ateljé, men överlät också tillfälligt sin ateljé till resande fotografer, se nedan. Carl August Askling (C. A. Askling) hade en lång karriär i Söderhamn. Han öppnade en fotoateljé 1864, först tillsammans med Johan August Carlsén och sedan på egen hand från 1868 till ca. 1893.
Sjömannen J. E. Blombergsson, son till målaren Svante Albert Blombergsson, hade ateljéer i Sandviksudden och Söderhamn från 1865 till omkring 1866. Den resande fotografen J. A. Lindborg besökte kortvarigt Söderhamn och Ljusne 1865 samt Bergvik 1868. Han var “Landskaps- och Porträttfotograf” från Stockholm.
Den danske fotografen Mads Alstrup (M. Alstrup) var en av Danmarks första daguerreotypister. Han startade sin verksamhet 1842 i Köpenhamn men började resa omkring i Sverige från 1859. Han besökte Söderhamn 1863 och 1865, han använde då R. T. Ullströms ateljé.
Landskapsfotografen Eduard Möller, som var baserad i Gävle, var i Söderhamn 1865/66, även han använde R. T. Ullströms ateljé. Fotograferna G. Ekelund & G. Hedlund från Malmö var verksamma på det militära övningsfältet i Mohed utanför Söderhamn i mitten av 1860-talet.
1870-talet
Fotografen Sven Pettersson (S. Pettersson) började sin karriär i Dalarna men flyttade 1978 till Söderhamn. Där hade han en ateljé fram till 1902, då två av hans barn tog över (se N & A Pettersson nedan). En resande fotograf T. Havée hade 1871 en tillfällig ateljé i Söderhamn, han kom ursprungligen från Norge.
1880-talet
Den Amerikanska Ateliern från Stockholm besökte Söderhamn under 1883. De framställde de nyintroducerade ferrotyperna i det speciella lilla Gem-formatet. A. O. Nordin, ursprungligen från Bergsjö, hade 1884 en ateljé i Stugsund, utanför Söderhamn. Fotofirman C. Mannberg och Co. från Härnösand hade 1885 en tillfällig ateljé i Stugsund utanför Söderhamn.
Hjalmar Jansson från Gävle öppnade 1886 en sommarateljé i Söderhamn, han var där även åren 1887, 1888 och 1889; ateljén övertogs av fotografen Anna Danielsson våren 1890. Amanda Wallin hade en ateljé i Söderhamn 1889-1891, den var eventuellt bara öppen på sommarhalvåret. Hon fortsatte sedan som fotograf i Sala och Häverö.
1890-talet
Anna Danielson tog 1890 över Hjalmar Larssons ateljé i Söderhamn. Hon var verksam endast fram till 1893, hon avled redan 1894 i tuberkulos. Ester Lindgren hade ateljéer i Söderhamn från 1890 till eventuellt 1910. Verksamheten övertogs 1903 av fotografen Alma Granberg.
Hilda Isaeus hade en ateljé i Söderhamn i drygt ett år, 1893-1894. Dessförinnan hade hon varit verksam i Varberg och Karlskrona. Wilhelm Lange (Wilh. Lange) kom 1893, 23 år, inflyttad från Stockholm, till Söderhamn och tog över C. A. Asklings ateljé. Han återvände 1901 till Stockholm och ateljén övertogs av Olof Sundberg.
Anders Larsson (A. Larsson) från Rättvik i Dalarna hade sommarateljéer i Ljusne och Söderhamn omkring 1887-1891 och hade sedan en ateljé i Uppsala.
H. A. Eriksson tog 1890-1891 över fotografen S. Petterssons ateljé och 1892 använde Anna Danielssons ateljé.
1900-talet
Olof Sundberg började sin karriär i Dalarna på 1890-talet och 1901 öppnade han en ateljé i Söderhamn, där var han aktiv till 1904, varefter han flyttade till Borlänge. Waldemar Duhs hade en ateljé i Söderhamn 1901-1910 och samarbetade tiden dessförinnan med fotografen C. A. Askling vars firma han tog över.
Ateljén N. & A. Petterson innehades av de båda syskonen Nanny och Anton Pettersson. De hade en ateljé i Söderhamn 1902-1908 och därefter i Arbrå till 1920-talet. Syskonen var barn till fotografen S. Petterson och lärde sig med största sannolikhet fotografyrket av honom.
Alma Granberg tog 1903 över Ester Lindgrens ateljé i Söderhamn. Alma föddes i Söderhamn och hon var verksam där fram till 1910 då hon flyttade till Stockholm.
Rickard Ekman (Rich. Ekman / R. Ekman) var verksam i Söderhamn 1904-1909. Han kom från Lindesberg och utbildade sig som fotograf i Stockholm.
Axel Harnesk hade en ateljé i Söderhamn 1909-1913. Han övertog Richard Ekmans ateljé vid Källtorget. Axel kom från en familj i Norsjö i Norrbotten med många fotografer.
Iwan Zätterlöf (Zetterlöf) hade en ateljé i Söderhamn 1909-1910. Tidigare hade han varit fotograf i Rommehed och hade sedan en ateljé i Falun.
1910-talet
Anna Berglund hade en ateljé i Söderhamn från 1910 till 1915. Hon efterträddes sedan av sin syster Signe Berglund som också var fotograf. Daniel Anselm Jakobsson (D. A. Jakobsson) var verksam i Mo socken utanför Söderhamn under 1910- och 1920-talen. Adressen på visitkorten var Mobodarne och Glössbo. Han var även baptistpredikant.
Alex Svedlund tog över Rickard Ekmans ateljé 1913. Alex var verksam i Söderhamn fram till omkring 1920-talet. Han kom ursprungligen från Norberg och flyttade 1936 vidare till Västerfärnebo.
Signe Berglund hade en fotoateljé i Söderhamn 1915-1922. Hon tog över sin syster Anna Berglunds ateljé på Oxtorgsgatan. Ateljén Haglund & Tegman i Mohed-Bergvik, utanför Söderhamn, innehades av Ada Haglund och Elma Tegman 1919-1923. De fortsatte sedan att ha ateljéer i Hällefors respektive Orsa.
1920-talet
Många som startade på 1910-talet fortsatte under 1920-talet och framåt. Natan Giselson hade en fotoateljé “Giselsons Atelier” i Gävle 1903-1919. Han flyttade sedan till Trönö, utanför Söderhamn, och fortsatte att fotografera fram till 1930-talet, men troligtvis tog han bilder av mera privat karaktär. Eric (Erik) Bodén kom 1924 inflyttad från Sala och tog över Signe Berglunds ateljé, men han avled redan 1927.
© Fotografihistoria.se, Lars Eriksson.