Fotografen E. Rye (Emil Rye) från Danmark besökte Sverige åren 1856-1857. Han var i Gävle augusti 1856. Dessförinnan hade han varit i Göteborg och Karlstad och besökte senare Karlskrona.
Biografi
Carl Edvard Emil Rye föddes den 25 mars 1820 i ”Christiansdal” (Dalum Kloster), Odense. Fadern var Ole Rye och modern Marie Frederiche Bendz. Emil utbildade sig till apotekare, lärde sig vinhandel och öppnade 1852 en bokhandel i Middelfart (Fyn). Han var åren 1854-1856 hotellägare i Grenå och reste sedan till Aachen för att lära sig fotografera.
Därefter gav han sig ut på en turné som fotograf till Oslo och Sverige samt till Helsingfors, St. Petersburg och Lübeck (se nedan). Emil återvände 1859 till Danmark och öppnade en bokhandel i Vejle, men arbetade även som fotograf. Från 1865 hade han ateljé i Odense och på flera ställen. Från 1872 till 1876 hade Emil en ateljé i Köpenhamn tillsammans med Emil Hohlenberg.
Han blev pensionär 1889 och avled sedan i Frederiksberg Have utanför Köpenhamn den 14 april 1890, 70 år gammal. Emil gifte sig 1846 med Adelgrunde (Gunda) Amalie Stricker (född 1824, avliden 1901 i Stockholm). Deras yngsta dotter, Johanne (Jeanne) Henriette Marie Rye (född 1851 i Middelfart) var gift med den svenska fotografen Ernst Didring (född 1868 i Stockholm).
Ovanstående information kommer från “Boghandlere i Danmark” samt “History of photography”. Nedan finns ett porträtt på Emil Rye från Boghandlere i Danmark.

Fotografkarriär och ateljéer
Danmark ca. 1854/56 – 1859
Emil Rye skall ha rest till Aachen i Tyskland och utbildat sig till fotograf hos Jacob Wothly någon gång efter 1854 (Boghandlere i Danmark). Strax därefter gav han sig ut på en turné i Sverige med början i Göteborg 1856 (se nedan). Emil skall även ha besökt Helsingfors, St. Petersburg och Lübeck; han var åter i Danmark 1859 (History of photography).
Sverige 1856 – 1857
Emil Rye verkar nästan direkt ha rest till Sverige efter det att han utbildat sig till fotograf. Det första stoppet gjorde han i Göteborg sommaren 1856. Därefter reste han norrut till Karlstad och Gävle och sedan ned till Karlskrona 1857. Emil stannade även i Stockholm några dagar båda åren, men om han hade någon ateljé där är osäkert. Han var i Stockholm i augusti 1856 och den 7 juli 1857 och avreste då samma dag till Finland (NTF 1929 Nr. 142, s.129).
Det framgår inte direkt i Emils annonser vad för bilder han framställde, förutom en gång då han nämnde pannotyper (Karlskrona maj 1857). De troligaste är att han framställde just pannotyper samt ambrotyper och kanske även pappersbilder; alla gjorda med våtkollodium metoden. Han skrev även i Karlstad att han gjorde “Stereoscopiska porträtter”, vad det nu kan var. Troligtvis inte stereokort, som kom senare.
Av Emil Rye besökta orter i Sverige:
- Göteborg: juni 1856.
- Karlstad: juli 1856.
- Gävle: augusti 1856.
- Karlskrona: maj 1857.
Göteborg juni 1856
Emil Rye anlände från Köpenhamn till Göteborg den 29 maj och bosatte sig hos porträttmålaren Moritz Unna (M. Unna) på Drottninggatan 68 (Göteborgs fotografer, s. 186). Moritz hade öppnat en daguerreotyp ateljé i Göteborg i november 1853 (Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning den 28 november).
Den 10 juni 1856 annonserade Moritz att han börjat samarbeta med Emil Rye (Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning den 10 juni 1856). I annonsen stod att han “(av) Herr E. Rye numera lärt att taga photographier på glas och för någon tid associerat mig med honom” (Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning den 10 juni 1856).
Emil lärde sålunda Moritz att använda den nya våtkollodium processen och framställning av ambrotyper (NTF 1929 Nr. 142, s.128). Moritz skulle senare även framställa pannotyper på vaxduk (NTF 1929 Nr. 142, s.129). Emil Rye lämnade Göteborg och reste sedan i juli vidare till Karlstad; det verkar inte som om han själv öppnade någon egen ateljé i Göteborg.

Karlstad juli 1856
Emil Rye anlände till Karlstad i juli 1856 (Nya Wermlands Tidningen den 26 juli 1856). Han tänkte stanna bara till månadens slut och bodde i “Larssonska gården”, där han troligtvis även hade sin ateljé. Här utförde han “Photographi”, det vill säga troligen ambrotyper, pannotyper och kanske pappersbilder.

Gävle augusti 1856
Emil Rye reste från Karlstad (via Stockholm) till Gävle och anlände i augusti 1856 (Norrlandsposten den 14 augusti 1856). Han hade sin ateljé hos änkefru Aspling på Västra Nygatan, vilket torde vara Margareta Lovisa Aspling (född Schedin) änka till sjökapten Carl Wilhelm Aspling. Hon bodde på gården Nr. 136/137 i andra kvarteret. Han stannade i Gävle åtminstone till början på september (Norrlandsposten den 22 september 1856). Även i Gävle utförde Emil “Photographi”, troligen ambrotyper, pannotyper och kanske pappersbilder.

Karlskrona maj 1857
Vart Emil befann sig från september 1856 till maj 1857 då han besökte Karlskrona är obekant, han kan ha befunnit sig i Köpenhamn (Fotografer i Göteborg, s. 186). Ateljén hade han i “Hr. Julianders trädgård” och den var öppen från 8 f.m. till 4 e.m (Blekingeposten den 12 maj 1857). Emil erbjöd porträtt enligt “Photographiens nyaste methoder”; det enda han nämner direkt är “Panotyper på vaxduk”. De troligaste är att han framställde just pannotyper, ambrotyper och kanske pappersbilder.
Han gjorde även “Stereoscopiska porträtter”, vad det nu kan var. Men det verkar även som han erbjöd undervisning – “information” – i fotografering. Prover fanns att se hos bokhandlare Höök och i paviljongen/ateljén. Emil skall även ha besökt Ronneby under vistelsen i Karlskrona (Tomtebissen den 9 juli 1857). Några flera besök verkar han inte ha gjort i Sverige, han skall sedan ha reste till Finland Köpenhamn, via Stockholm (NTF 1929 Nr. 142, s.129).

Danmark 1859 – ca. 1889
År 1859 var Emil Rye tillbaka i Danmark och arbetade som bokhandlare och fotograf i Vejle samt i Fredericia. Han var även fotograf i Hobro 1860; i Aarhus november 1861 till ca. 1862; från 1863 i Odense. År 1872 öppnade Emil en ateljé i Köpenhamn på Østergade 52, med namnet E. Rye & Co., tillsammans med en Emil Hohlenberg fram till 1876 varefter han ensam hade en ateljé; han stod 1889 skriven som pensionär och avled sedan 1890 (History of photography).


Daguerreotyper m.m.
Det verkar inte finnas några bevarade daguerreotyper, om han utförde sådana, eller andra tidiga bilder som ambrotyper , pannotyper eller pappersbilder som framställts av Emil Rye.
Visitkort
Visitkort Odense: ca. 1865
Exempel på visitkort från Emil Ryes tid i Odense. Kort nedan: History of photography.
Visitkort Köpenhamn: 1870-talet
Exempel på visitkort från Emil Rye:s tid i Köpenhamn. Kort nedan: Norsk Folkemuseum, DigitaltMuseum Nr. NF.34144-064.
Källor
Litteratur
- NTF=Nordisk Tidskrift för Fotografi: 1927 Nr. 111 och 1929 Nr.142.
- “Göteborgs fotografer, Ateljéer och yrkesmän 1840-1910”, Lööf, Lars Olof; Göteborg 1999.
Internet
- History of photography, https://www.fotohistorie.com/portraeligtter-rye.html (hämtat: 2020-04-05).
- Boghandlere i Danmark, http://www.boghandlereidanmark.dk/index.php?id=967&medarbejdernummer=1448&p_mode=medarbejder&cHash=ae3f67019dfb80d785c0e44260fc4%E2%80%A6 (hämtat: 2020-05-06).
Bilder
- History of photography, https://www.fotohistorie.com/portraeligtter-rye.html (hämtat: 2020-04-05).
- Norsk Folkemuseum: DigitaltMuseum Nr. NF. 34144-064, https://digitaltmuseum.org/011013521521/portrett (hämtat: 2020-07-08).