Renard & Son (Gävle)

Fotofirman Renard & Son i Gävle bestod av Fredrik Renard och hans son Herman Renard. De startade 1891/92 och upphörde troligtvis 1895, då Fredrik avled, alternativt då Herman flyttade till Stockholm 1899.

Biografi

Fredrik Herman Renard föddes den 12 mars 1872 i S:t Gertruds f:a (Tyska) i Stockholm. Fadern var Fredrik Renard (född 1824 i Kiel) cigarrfabrikör och fotograf boendes i Jakob och Johannes församling i Stockholm. Modern var Emilie Antoinette Henrietta Thayssen (född 1844 i Schleswig, Tyskland). Familjen var bosatta i Stockholm fram till 1880, då Herman var 8 år, varav de flyttade till Gävle.

Herman bodde hos familjen i Gävle och började omkring 1891/92, då han var 19/20 år, att arbeta hos fadern, fotografen Fredrik Renard; de hand en firma tillsammans som kallades “Renard & Son” (se nedan). Fadern Fredrik avled 1895 och kanske Herman drev firman vidare fram till 1899 då han flyttade till Stockholm.

I Stockholm bosatte sig Herman i Adolf Fredrik församling och började arbeta, troligtvis, som anställd fotograf. Enligt vissa uppgifter skall han fått en (oäkta) dotter Ellen Hermania år 1899 (Ancestry), modern var hans blivande hustru Anna Matilda Karolina Björkqvist (född 1875 i Visby); dottern avled 1900 året därpå. Herman och Anna Matilda fick ytterligare en dotter Dagmar Eleonora som föddes 1901 i Adolf Fredriks församling.

Under dessa år stod han dock skriven som ensamstående fotograf i Klara församling. Först 1905 gifte han sig med Anna Matilda. Var de var bosatta åren 1906-1912 är obekant. Det verkar som även dottern Dagmar Eleonora avled tidigt. Paret stod skrivna som utan barn, bosatta i Gamla stan åren 1912-1926. Fredrik Herman Renard avled när han var 62 år den 19 mars 1933 i Stockholm.

Nedan finns ett porträtt på Fredrik Herman Renard. Bild från: Ancestry, Friedrich Hermann Renard 1872–1933. Längst ned är en bild Hermans familj med fadern Fredrik och modern Emilie i mitten, Herman kan vara den andre stående från vänster, Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.CL007448.

 

Porträtt på Fredrik Herman Renard, Ancestry.
Porträtt på Fredrik Herman Renard, Ancestry.

 

Familjen Renard med fadern Fredrik och modern Emilie i mitten, Herman kan vara den andre stående från vänster. Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.CL007448.

Fotografkarriär och ateljéer

Gävle 1891/92 – ca. 1899

Herman hade ingen egen ateljé i Gävle utan en fotofirma tillsammans med fadern Fredrik Renard som kallades “Renard & Son.” alternativt F. Renard & Son”. De började nog samarbetet omkring 1891/92, då var Herman 19/20 år och stod för första gången skriven med yrket som fotograf. Samarbetet blev inte så långvarigt, fadern Fredrik avled 1895.

Om Herman därefter fortsatte verksamhet är oklart; han lämnade Gävle 1899 för Stockholm. Enligt visitkorten låg ateljén på Stora Esplanaden 13 med ingång “från Ångkökets port”. En adress som också nämns är Norra Trädgårdsgatan 6 (FRG).

De verkar ha specialiserat sig på “vyfotografering”, interiörer och gruppbilder och ej kanske så mycket porträttbilder. I en annons i Gefleborgs Läns Kalender stod att vyer över Gävle stad och landsbygden tas på beställning (Gefleborgs Läns Kalender 1893-1896). De gjorde också en fint bildsvit över Gävle med 12 st kabinettkort redan 1892 (se Topografi nedan).

Ett litet speciellt uppdrag för firman var nog att ta en bild från fängelset i Gävle på den så kallade “Alfta mördaren”, Per-Johan Pettersson, innan han avrättades (se bild nedan). Enligt Renard & Sons egen uppgift i en annons skall bilden ha tagits på hans egna begäran, två dagar före avrättningen (Norrlandsposten den 17 mars 1893). I annonsen stod det att ett kabinettkort kostade 60 öre och visitkort 25 öre (det står tvärtom i annonsen vilket måste var ett skrivfel). Man annonserade även i rikstidningarna, det fanns en annons i Dagens Nyheter (Dagens Nyheter den 17 mars 1893).

Den tragiska historien som låg bakom kallades “Mossbomorden” eller “Alftadramat”. På valborgsmässoaftonen 1892 hade Per-Johan Pettersson köpt brännvin som sedan såldes olovligt på gården i Mossbo i Alfta. Kronolänsman Gavell och fjärdingsmannen Norén kom till gården och fann brännvinet i bryggstugan, där sköts de till döds efter ett handgemäng med Per-Johans bröder.

Brodern Karl-Erik (17 år) som sköt, dömdes till livstid på Långholmen, dog i tuberkulos där 1911; brodern Anders (26 år) som höll i länsman, dömdes till livstid på Långholmen och dog där. Per-Johan hade inte skjutit och kunde inte slåss men var äldst av bröderna och rätten kallade honom anstiftare till brotten, därför dömdes han till döden. Per-Johan var delvis förlamad sedan 6 års ålder och gick med krycka. Han blev avrättad den 17 mars 1893 på fängelsegården i Gävle; han var den siste som blev avrättad i Gävleborgs län. (Svart på Vitt, s. 40). (se även bild under John Wigstén)

 

F. Renard & Son annons i Gefleborgs Läns Kalender 1893-1896.

 

Renard & Son annons i Norrlandsposten den 17 mars 1893.

 

Porträtt på Per-Johan Pettersson, avrättad den 17 mars 1893 på fängelsegården i Gävle, för delaktighet i de s.k. Mossbomorden eller Alftadramat, foto: Renard & Son, 1893, Länsmuseet Gävleborg.
Porträtt på Per-Johan Pettersson, avrättad den 17 mars 1893 på fängelsegården i Gävle, för delaktighet i de s.k. Mossbomorden eller Alftadramat, foto: Renard & Son, 1893, Länsmuseet Gävleborg.

Stockholm 1899 – ca. 1933

Herman lämnade Gävle för Stockholm 1899. Där började han arbeta som en, troligtvis, anställd fotograf hos någon/några ej fastställda ateljéer. Det finns inga indikationer på att han haft någon egen ateljé; han kan kanske även ha “frilansat” som fotograf. Herman stod i alla fall med yrket som fotograf fram tills han avled 1933.

Porträtt

Visitkort Gävle: 1891/92 – ca. 1899

Kort med medeltjock kartong i beige eller vit färg och runda hörn. Runt kanten finns en tjock guldfärgad linje. Till vänster framtill står med guldfärg “Renard & Son” och till höger “Gefle”. På baksidan står “Renard & Son, Stora Esplanaden 13″.” Ingång från Ångkökets port”. Kort nedan: Porträttfynd Nr. 39565 och Nr. 722.

 

Topografi och vyer

Som nämnts ovan verkar Renard & Son specialiserat sig på topografi och vyer. I december 1892 saluför man en serie med bilder med vyer över Gävle och dess omgivningar, kallat “Gevalia-Album” (Norrlandsposten den 21 december 1892). Denna serie består av 12 st originalfotografier i storleken kabinettkort, levererade i en klarblå kartong. Kostnaden för serien var 8 kr. Nedan finns två bilder från serien, Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.30244. Längst ned finns ett kabinettkort på Gävle teater, Nordiska Museet, DigitaltMuseum Nr. NMA.0057976.

 

Blå kartong innehållande 12 vyer från Gävle, foto: Renard & Son, 1892, kabinettkort, Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.30244.

 

Renard & Son annons i Norrlandsposten den 21 december 1892.
Renard & Son annons i Norrlandsposten den 21 december 1892.
Gävle: “Drottninggatan österut, Stortorget till vänster och Enneska palatset vid Rådhustorget i fonden. Skyltar med texten “Carolina Risbergs Kramhandel” (på hörnet) och “Aug. Petterssons Pelsvaru- Hatt- och Mösshandel” (i höger bildkant)”, foto: Renard & Son, 1892, Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.U08901.

 

Gävle: “Vy från Gammelbron över bebyggelsen på södra sidan av Gavleån.”, foto: Renard & Son, 1892, Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.U08904.

 

“Gävle teater”, foto: Renard & Son, kabinettkort, ca. 1892-1899, Nordiska museet, DigitaltMuseum Nr. NMA.0057976.

Arkiv

Länsmuseet Gävleborg har bildserien från Gävle samt en del visitkort på DigitaltMuseum.

Källor

Litteratur

  • Svart på vitt: Olle Häger, Hans Villius, Natur och Kultur, Stockholm 1990, ISBN 9127023257.

Internet

Bilder

 

© Lars Eriksson

rosett_lower-300x104-png

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.