Eduard Möller hade ateljéer i Gävle, Söderhamn och Hudiksvall under 1860-talet. Han reste sedan en kort tid i mellersta Norrland. Eduard kom ursprungligen från Stockholm och hade senare en ateljé i Eksjö.
Biografi
Eduard (Edvard) Wilhelm Möller föddes den 24 oktober 1838 i Stockholm. Fadern var Albert Ludvig (?) Möller (född 1809), musikhandlare på St. Nygatan i Storkyrkoförsamlingen, Stockholm. Modern var Anna Sophia Wahllöf (född 1817).
Mellan 1859-1860 var Eduard bokhållare i Forshem (Västergötland). Han bodde omkring 1863/1864 hos familjen i Stockholm. Eduard måste ha utbildat sig till fotograf för han hade en ateljé 1863 i Norrtälje, tillsammans med en kompanjon (se nedan).
Våren 1864 öppnade Eduard en ateljé i Gävle, han var då 26 år; han blev officiellt skriven i Gävle i december. Samma år flyttade “mamsell” Maria Christina Köhlert (född 1842 i Köpenhamn) från Köpenhamn till Gävle och bosatte sig hos Eduard. Om de verkligen gifte sig någon gång är osäkert.
Paret befann sig på okänd ort 1868-1870, kanske de då var på resa i mellersta Norrland (se nedan). Eduard hade sedan en ateljé i Eksjö från senast 1872. Eduard Möller avled i Eksjö i tuberkulos när han var 36 år den 10 februari 1874, han var då fortfarande skriven i Gävle som ogift man.
Eduard Möller är inte samma person som Eduard Benjamin Möller (Møller), känd som Edvard Möller (Møller) (1841-1911) som var en dansk veterinär och även fotograf (Wikipedia).
Fotografkarriär och ateljéer
Norrtälje 1863
Första gången som Eduard började som fotograf var på våren 1863 i Norrtälje, tillsammans med någon okänd, som “Eduard Möller & Co.” (Norrteljebladet 1863-05-15). De var “Landskaps- och Porträttfotografer från Stockholm”. Ateljén låg hos fabrikör C. L. Apperberg (“den s.k. Fabriksgården”). De gjorde även resor till Östhammar, Öregrund och Grisslehamn och var tillbaka i Norrtälje i juli (Norrteljebladet 1863-07-10).
Gävle 1864 – 1865 (1874)
Eduard öppnade i april 1864 en egen ateljé i Gävle (Gefleborgs Läns Tidning 1864-04-08). Han tog då över fotografen M. Alstrups ateljé som legat på “Guldsmeden Klings gård”. Denna var Carl Johan Kling, guldsmed och även fotograf en kortare tid. Senare, 1865, låg ateljén på “Byggmästare Hallströms gård å söder” (Norrlandsposten 1865-03-18)).
Det är osäkert hur länge han var aktiv i Gävle, det verkar bara finnas annonser fram till våren 1865. Han var senare i Söderhamn och Hudiksvall samt gjorde sedan förmodligen resor norrut (se nedan). Eduard var dock skriven i Gävle fram tills han avled 1874.
Söderhamn 1865 – 1866
På sensommaren 1865 anmälde Eduard att han skulle besöka Söderhamn och upprätta en ateljé (Nya Helsingen 1865-08-19). I en senare annons stod att han använde fotografen R. T. Ullströms tidigare ateljé och att han skulle bara vara i Söderhamn några dagar (Nya Helsingen 1865-08-26).
Men i oktober är Eduard åter på plats, då “uti hr. P. Nordgrens gård” (Nya Helsingen 1865-10-28). Han stannade till och från i Söderhamn fram till april 1866, då han istället besökte Hudiksvall (Nya Helsingen 1866-04-07). Först använde han ateljénnamnet “Edv. Möller” men sedan “Eduard Möller”.
Hudiksvall 1866 – 1867
Eduard flyttade sedan i april 1866 till Hudiksvall. Då verkar han ha specialiserat sig på landskapsbilder och vyer (Hudiksvallsposten 1866-04-28). Eduard använde då fotografen B. C. F. Sandbergs ateljé. Han bytte plats i juli och tog över fotografen L. A. M. Nordströms ateljé och annonserade fram till i november. Våren 1867 var han åter i Hudiksvall, då på “skräddare Sällvins gård” (Hudiksvallsposten 1867-03-02). Eduard kan ha kombinerat vistelserna i Söderhamn och Hudiksvall med Gävle, där han var bosatt.
Mellersta Norrland ca. slutet 1860-talet – ca. 1872
Eduard rest i slutet av 1860-talet eller i början av 1870-talet omkring i mellersta Norrland. Det finns visitkort (se nedan) med proveniens därifrån med namnet “Eduard Möller” samt “E. Möller”, inga av dessa har något ortnamn. Eduard var under denna tid fortsatt skriven i Gävle men bodde i Eksjö senast i slutet av 1872 (se nedan). Korten kommer bland annat från Borgsjö och Ånge (Medelpad); Backe och Fjällsjö (Ångermanland) samt Bräcke (Jämtland). Det finns även en vy från Bräcke som skall vara tagen 1871 eller 1872, se nedan.
Eksjö ca. 1872 – 1874
Det är inte bekant när Eduard öppnade en ateljé i Eksjö, en av de första annonserna han hade var troligtvis i november 1872 (Hvad Nytt 1872-11-07). I januari 1873 gjordes ett inbrottsförsök i Eduards ateljé i Eksjö, ett antal visitkort som fanns utställda i fönstret blev stulna. Han utfäste då en belöning på 10 R:dr till den som kunde avslöja gärningsmannen (Hvad Nytt 1873-01-07). Eduard avled i februari 1874 och hans “fru” Maria Möller övertog ateljén för en tid, den låg då i “fabrikör Jonssons gård vid södertull” (Hvad Nytt 1874-02-27).
Porträtt
Visitkort Gävle: 1864 – ca. 1865
Kort av tunn naturkartong och raka hörn. Framsidan saknar text. På baksidan finns ett märke med växtrankor och texten “Eduard Möller, Fotograf, Gefle”, “Guldsmeden Klings gård”. . Kort nedan från Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.U03143.
Visitkort okänd ort Typ 1: slutet 1860-talet – ca. 1872
Kort av tunn naturkartong och raka hörn. Framsidan saknar text. På baksidan är stämplat i
grönblått ”E. Möller, Fotograf”. Proveniens Sundsvall och Borgsjö socken i Medelpad samt
Bräcke, Jämtland.
Visitkort okänd ort Typ 2: 1870-tal – ca. 1872
Kort av medeltjock kartong i gul- eller ljusgul färg och runda hörn. På baksidan är stämplat i grönblått ”E. Möller, Fotograf”. Kort nedan: Porträttfynd Nr. 88645 och Nr. 190087. Proveniens Fjällsjö, Ångermanland.
Visitkort okänd ort Typ 3: 1870-tal – ca. 1872
Kort av medeltjock kartong i vit färg och runda hörn. Framsidan saknar text. Efter kanten finns en tunn röd linje. På baksidan står texten “Fotografi af Eduard Möller”. Proveniens Eksjö, Småland, samt Bräcke, Jämtland.
Topografi och vyer
Eduard skrev i många av sina annonser att han var “landskapsfotograf”. Nedan finns en vy
över Bräcke i Jämtland som skall vara tagen omkring 1871/72, då han vistades i detta område
(se ovan). Bilden är 163 mm bred vilket innebär att han måste ha använt en lite större kamera
än vid tagning av porträtt. Bilden är också kolorerad med vattenfärger, röda hus och grönt för
växtlighet, om det är Eduard som gjort detta eller någon annan är okänt.
Källor
Internet
- FRG = FOTOGRAFREGISTER 1860-1920, Version 2.0, Bernhard Johanson, http://privat.bahnhof.se/wb154895/FotReg2.0/Nerladdning.html (hämtat: 2020-02-08).
Bilder
- Porträttfynd = Rötter, Sveriges Släktforskarförening, Porträttfynd, https://www.rotter.se/faktabanken/portrattfynd (hämtat: 2020-02-08).
- Huvudbild: Huvudbild: Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum Nr. XLM.U03143.
© Fotografihistoria.se, Lars Eriksson.