Amanda Gussander (Gävle)

Fotografen Ulrika Amanda Gussander hade en ateljé i Gävle från 1863 till omkring 1870/71. Hon var troligtvis en av de första kvinnliga fotograferna i Gävle. Fadern var kapten så Amanda fick chansen att fotograferade många militärer och andra “högre stånds” personer

Biografi

Amanda Ulrika Gussander föddes den 25 maj 1840 i Alby, Fresta socken (Uppland) (I husförhörs- längderna, i bland annat för Gävle, står det att Amanda var född i Skäfthammar socken men hon står skriven i födelseboken 1840 för Fresta). Fadern var Anders Fredrik Gussander (född 1798) kapten vid Jämtlands fältjägarkår och senare lantmätare; modern var Maria Ulrika Forsling (född 1811). Amanda hade tre yngre systrar: Agnes Fredrika Adamina född 1842, Antoinette Therése född 1843 och Emma Sophia Amalia född 1847.

Omkring 1848 flyttade familjen till Gimo Bruk i Skäfthammar. Åren 1852-1856 var de bosatt i Uppsala och sedan flyttade de till Gävle. Amanda var 16 år då de bosatte sig i Gävle, på en gård benämnd “Gustafsbro Bryggeri” i stadsdelen Gustafsbro (se bild nedan under Topografi).

Då hon var 24 år, 1863, etablerade Amanda en fotoateljé i Gävle (se nedan). Hon tillbringade sannolikt även en tid i Östersund, där fadern var stationerad vid Jämtlands fältjägarkår. Möjligtvis var hon aktiv som fotograf fram till 1874 då hon med fadern och modern flyttade till Adolf Fredrik församling i Stockholm. År 1875 flyttade de till Mariefred; vad Amanda sysselsatte sig med i Stockholm och Mariefred är obekant.

De återvände till Gävle 1878; åter igen står det inte vad Amanda arbetade med, hon stod enbart skriven som “mamsell”. Fadern avled 1879 och Amanda och modern flyttade till då till Stockholm.

Amanda och modern var bosatt på ett flertal olika adresser på Östermalm och Norrmalm. Amandas titel var “mamsell” men åren 1888-1891 stod hon bland annat skriven som piga på Riddargatan. Modern avled 1891 och Amanda flyttade till Låssa i Upplands län 1892. Där var hon bosatt hos Claes Adolf Tamm (född 1867), son till Per-Gustaf Tamm och Emma Sophia Amalia Gussander, en yngre syster till Amanda. Åren 1896-1898 var hon åter bosatt i Gävle och efter 1898 i Jakobs församling i Stockholm. Amanda Gussander avled den 15 juli 1899 i Stockholm, 59 år gammal.

Porträttbilder

Nedan finns två bilder från glasplåtar på, troligtvis, Amanda från Länsmuseet Gävleborg: ett porträtt, DigitaltMuseum XLM.D94-878, och en bild i ateljén, DigitaltMuseum XLM.D94-877, båda sannolikt tagna på 1860-talet.

Därefter finns sex visitkort: Amanda Gussander, 1860-tal, foto: Amanda Gussander, Porträttfynd Nr. PF48024; Amanda Gussander, 1870-tal, foto: August Roesler, Stockholm, Porträttfynd Nr. PF48023; modern Maria Ulrika Forsling, foto: Amanda Gussander Porträttfynd Nr. PF48022; fadern Anders Fredrik Gussander, foto: Amanda Gussander Porträttfynd Nr. PF48021; systers Emma Sophia, gift med Pehr Gustaf Tamm, född 1842, löjtnant, bruksägare, foto: Amanda Gussander, Porträttfynd Nr. PF48053; systern Agnes Fredrika, gift med häradshövding Karl Kristoffer Fritiof Mellin, född 1835, foto: Amanda Gussander, Porträttfynd Nr. PF48052.

 

Troligtvis dubbelporträtt på Amanda Gussander, 1860-tal, Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum XLM D94-878.
Troligtvis dubbelporträtt på Amanda Gussander, 1860-tal, Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum XLM D94-878.

 

Troligen Amanda Gussander i sin ateljé, 1860-tal, Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum XLM D94-877.
Troligen Amanda Gussander i sin ateljé, 1860-tal, Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum XLM D94-877.

 

Fotografkarriär och ateljéer

Gävle 1863 – 1866/67 (Kyrkgatan 16)

Amanda Gussander etablerade en egen fotoateljé i Gävle 1863, hon var då 23 år. Hennes ateljé låg på målaremästare Rudolf Sjöströms gård på Kyrkgatan/Kyrkogatan Nr. 16 och var endast öppen på förmiddagarna (Norrlandsposten den 21 november 1863). På en bild ovan sitter Amanda troligtvis i sin ateljé på Kyrkgatan.

Detta var precis i början av tiden när visitkortet fick större spridning och Amanda var troligtvis den första kvinnliga fotografen i Gävle. Vart och hos vem Amanda fick sin utbildning till fotograf är obekant; hon kan naturligtvis även vara självlärd.

Det fanns ett flertal fotografer i Gävle i början av 1860-talet: A. v. Olschewsky, verksam 1860-66, Erik Östman verksam 1855-1862, K. A. Sjöberg verksam 1862 och guldsmeden C. J. Kling verksam omkring 1861-1862; denne Kling kan vara en starkt kandidat som lärare till Amanda, han hade sin ateljé på Kyrkgatan Nr. 6. Förutom dessa i Gävle bosatta fotografer förekommer även under tiden ett flertal resande sådana.

Amanda var borta från Gävle sommaren 1865 och öppnade åter ateljén senare på hösten (Norrlandsposten den 7 oktober 1865); hon kan då ha befunnit sig i Östersund och fotograferat militärer (Gunnar Sundberg – Fotografer och fotografering i norra Sverige, 1874).

I början på 1866 skrev hon i en annons att hon skulle upphöra med fotografering i Gävle (Norrlandsposten den 20 januari 1866). Den 7 maj 1867 angavs i en annons att ateljén på Kyrkogatan var uthyrd och öppnade så fort sjöfarten kom igång efter vintern (Norrlandsposten den 7 maj 1867). Ateljén var uthyrd till fotografen C. Svenson (Carolina Svenson) som öppnade ateljén i juni 1867 (Norrlandsposten den 8 juni 1867).

 

Gävle 1867 – 1870 (1874?) (Gustafsbro)

Amanda öppnade en ny ateljé i Gustafsbro 1867; troligtvis i samarbeta med någon annan fotograf, då ateljénamnet var “Amanda Gussander & Comp.” (Norrlandsposten den 18 juli 1867). Amanda var bosatt i stadsdelen Gustafsbro och ateljén kan ha legat i hennes hem.
En av hennes sista annonser var från 1870, då hon förutom att ta porträtt i Gustafsbro tog bilder på vyer över landställen (Norrlandsposten den 11 juli 1870).

Hur länge Amanda hade en ateljé i Gävle är inte säkert. Det finns ett visitkort som skall vara från juni 1871 (Länsmuseet Gävleborg, DigitaltMuseum XLM.U06584) och kanske höll hon sporadiskt på med fotografering fram till 1874, då flyttade Amanda med fadern och modern till Stockholm. De återvände till Gävle 1878, fadern avled 1879 och Amanda och modern flyttade åter till Stockholm 1880. Det finns inga indikationer på att hon skulle ha fortsatt med fotografering i Stockholm eller efter återkomsten till Gävle 1878 (se Biografi ovan).

 

Porträtt

Visitkort Gävle Typ 1: 1863 – 1866/67

Kort i ljus naturkartong med kantiga hörn. På baksidan står omgiven av växtslingor texten ”AMANDA GUSSANDER”, “Fotografi-Atelier”, “GEFLE”, Kyrkogatan No. 16”.

 

Visitkort Gävle Typ 1: 1863 – 1866/67

Kort i ljus naturkartong med kantiga hörn. På baksidan står omgiven av växtslingor texten ”AMANDA GUSSANDER”, “Fotografi-Atelier”, “GEFLE”, Kyrkogatan No. 16”. Kort nedan: Porträttfynd Nr. 48058 och Nr. 48062.

 

Visitkort Gävle Typ 2: 1863 – 1866/67

Kort i ljus naturkartong med kantiga hörn. På baksidan står omgiven av växtslingor texten ”AMANDA GUSSANDER”, “Fotografi-Atelier”, “GEFLE”. Kort nedan: Armémuseum, Digitalt Museum, AMA.0007242.

 

Visitkort Gävle Typ 3: 1867 – 1870 (1874?)

Kort i ljus naturkartong med kantiga hörn. På baksidan står omgiven av växtslingor texten “AMANDA GUSSANDER”, “GEFLE och Gustafsbro”. Kort nedan: Armémuseum, Digitalt Museum, AMA.0009194.

 

Topografi och vyer

Nedan finns två topografiska bilder tagna av Amanda Gussander, båda är från stadsdelen Gustafsbro i Gävle där hon var bosatt under 1860-talet. Inscannade kollodiumglasplåtar i formatet XX x XX mm. Bild 1: bro i Gustafsbro, Länsmuseet Gävleborg, Digitalt Museum, XLM.D94-870. Bild 2: Gustafsbro Bryggeri i Gustafsbro, troligtvis Amandas bostad, Länsmuseet Gävleborg, Digitalt Museum, XLM.D94-872.

 

Gustafsbro, Gävle, 1860-tal, foto: Amanda Gussander, Länsmuseet Gävleborg, XLM D94-870.
Gustafsbro, Gävle, 1860-tal, foto: Amanda Gussander, Länsmuseet Gävleborg, XLM D94-870.

 

Gefle Bryggeri, Gustafsbro, Gävle, 1860-tal, foto: Amanda Gussander, Länsmuseet Gävleborg, XLM D94-872.
Gefle Bryggeri, Gustafsbro, Gävle, 1860-tal, foto: Amanda Gussander, Länsmuseet Gävleborg, XLM D94-872.

 

Arkiv

På Länsmuseet Gävleborg finns ett antal visitkort samt några kollodiumglasplåtar bevarade. Glasplåtarna skall vara skänkta av av överste Claes Tamm, Lidingö, 1994 (Länsmuseet Gävleborg, Digitalt Museum).

 

rosett_lower

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.